KLANTVRIENDELIJKHEIDSONDERZOEKEN. 

 

Als ondernemer wilt u het beste product maken, dat product zo goed mogelijk verkopen en zoveel mogelijk klanten hebben. 
U wilt het uw klanten allen naar de zin maken, zodat ze bij u terugkomen. 

De beste spullen voor de beste prijs en service met een glimlach! 

U groeit, uw bedrijf bloeit en hier heeft u het allemaal voor gedaan; daarom bent u ondernemer geworden. 
U behaalt succes en een goede omzet en iedereen is tevreden. 
U wist zelf immers het beste hoe u die doelen moest bereiken. 

Je werkt hard, je gelooft in je product en je gelooft in je klanten. 
Je weet dat je klanten cruciaal zijn voor het welslagen van het bedrijf, dus omring je ze met zorg. 
De zorg voor goede kwaliteit voor een goede prijs en de zorg voor vriendelijkheid en service.

 
Wat nu als u die persoonlijke aandacht en kwaliteit niet meer kunt leveren? 
Als u er zelf niet altijd bij bent, wanneer uw klanten iets willen weten, vragen hebben over uw producten of komen reclameren?
 
Als u de zorg voor uw klanten (mede) aan anderen moet overlaten, geven die anderen wel dezelfde service en behandelen zij die klanten met net zoveel respect en enthousiasme als u dat altijd deed of zou willen? 

Alles wat u, vaak in lange tijd, heeft opgebouwd, kan behoorlijk snel afbrokkelen als gevolg van een andere, minder gewenste, benadering van uw klanten.

 
Als geen ander weet u, dat alles in principe overal te koop is, niet alleen bij u. 
Consumenten zijn in de afgelopen jaren steeds kritischer geworden en vinden ze het bij de ene niet, dat halen ze het wel bij de ander. 
Een goede prijs/kwaliteit verhouding, de marketing, de service en de manier waarop de klant wordt benaderd, geven vaak voor de consumenten de doorslag om het product bij u aan te schaffen en niet bij uw concurrent. 

Vooral het laatste speelt bij consumenten een steeds grotere rol:  
"Ik weet dat je bij ABC altijd goed geholpen wordt; misschien is het een paar gulden duurder, maar ze zijn altijd vriendelijk en als er eens wat is, kun je altijd terugkomen en doen ze nooit moeilijk, dus koop ik bij ABC". 
Als mensen dit over uw bedrijf kunnen zeggen, zit u op rozen. 

Uit onderzoeken naar consumentengedrag is komen vast te staan dat mensen blijven wikken en wegen en als de weegschaal ook maar één keer de verkeerde kant opslaat, dan gaan de negatieve verhalen minstens net zo snel rond als de positieve berichten over uw bedrijf. 

Daarom is het van groot belang, dat u waarde hecht aan het waarborgen van de service en de klantvriendelijkheid van uw bedrijf, zeker als u daar geen of onvoldoende zicht op heeft.

 
Met name voor het MKB en grootwinkelbedrijven, maar ook voor service-afdelingen van andersoortige bedrijven controleren wij voor u, of de service en de benadering van de klant nog voldoet aan uw eisen. 

Wij bezoeken uw bedrijf en werken allerlei scenario´s af, gebaseerd op onze ervaring.

 
Waar wij ook op letten is de houding van het personeel en de uitstraling naar de klanten toe, alsmede hun houding ten opzichte van uw product en de omgang hiermee.

U kunt er niet altijd naast staan. 
U kunt instructies en draaiboeken uitvaardigen, maar er zijn genoeg omstandigheden en emoties te bedenken, waaronder mensen die  soms even vergeten.
Niets menselijks is het personeel vreemd, dat is zeker; maar of u de verstoorde relatie met uw klant kunt herstellen, dat is niet direct zeker.

Incidenten kunnen zich altijd voordoen.
Als incidenten echter structureel gaan worden, gaat dat vreten aan uw (tevreden) klantenbestand.
Dit zal het personeel op termijn ook niet ten goede komen.

Wij hopen, dat wij dan nog niet te laat zijn met onze bezoeken.

Mochten de problemen toch iets groter zijn, dan u aanvankelijk dacht, dan kan een metaliteitstraining ten behoeve van uw personeel, verzorgd door onze consultants, wellicht de oplossing bieden.

© Van Maanen Projecten,
 


Terug naar diensten uitgebreid